De 2 weken dat heit en mem hier in Letland waren - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu De 2 weken dat heit en mem hier in Letland waren - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu

De 2 weken dat heit en mem hier in Letland waren

Door: Maaike Metsje

Blijf op de hoogte en volg Maaike Metsje

19 Mei 2009 | Letland, Sigulda

Dear family and friends,

Vlak voordat heit en mem kwamen werd moest ik nog een aantal dagen werken met Gundega. ( ze heeft het 'Miller Dieker syndroom, waar nog weinig informatie over te vinden is) En op een van die dagen werd haar moeder gebeld door een Lets tv programma. LNT top 10 wilde een reportage maken over Gundega. De reden is dat haar moeder een goed doel heeft opgezet waar mensen geld op kunnen storten en 2 keer in het jaar hebben ze een dag waarbij ze aandacht aan goede doelen besteden en nu wilden ze een reportage maken zodat de mensen kunnen kijken waar hun geld naar toe gaat. Met het geld kunnen ze materialen aanschaffen om zo meer volgens het programma (dat ze in Amerika voor Gundega maken) te doen.
De tv ploeg kwam de volgende dag langs om te filmen wat voor oefeningen we met Gundega doen en Gundega’s moeder vertelde van alles over Gundega zelf: wat ze op een dag doen en wat ze met geld doen dat op hun goede doel wordt gestort.

Dit is de site waar we op Letse LNT kwamen (kunnen jullie ook een stukje kijken wat voor oefeningen we doen met Gundega) Verder geef ik haar eten en drinken.

In . min komen wij voor 04.00 t/m 06.41 min, het begin van de gadget is ook wel leuk.

Site: http://www.tvnet.lv/onlinetv/lnt/zinas/top10/article.php?id=337627#video_anchor

De eerste dagen hebben we nog niet zoveel samen gedaan doordat heit en mem 's avonds aan waren gekomen en ik vrijdags nog moest werken met Gundega. Het 1e weekend was erg leuk en ik was erg blij dat we naar de zee gingen. We konden een auto huren van mijn coördinator. We zijn met de auto eerst via Riga gereden en daarna rechtstreeks naar Liepja gereden.
Hier zijn we 2 nachten gebleven en vandaar uit naar Kuldiga gereden, ’t landschap was prachtig, heel lieflijk, veel berken, mooi licht, langs heel mooi dorpje: Aizpute. We hebben geprobeerd om langs de kust terug te rijden, (onderweg nog bij een klif aan de zee gewandeld, was erg mooi), maarrr… de weg hield op… Dat hebben we vaker meegemaakt… We moesten weer terug, over een stenenpad dwars door de bossen waar zomaar opeens verlaten flatgebouwen stonden, heel apart. (Nog uit de Sovjettijd).
Ook zijn we nog samen met Laura, mijn huisgenote naar een balletvoorstelling in het Operagebouw in Riga geweest.
Ik moest tussendoor natuurlijk ook werken en dan gingen heit en mem wandelingen maken bij Sigulda. De natuur is hier prachtig!
We zijn nog een dag naar Csis geweest (kasteel bezocht), tussendoor ben ik even thuis geweest om afscheid te nemen van Laura, mijn huisgenote. Haar periode zit er op… Maar daarna zijn we naar het strand van Saulkrasti gereden, eigenlijk maar een half uur van Sigulda! Heel apart; je zag niet waar het water eindigde en de lucht begon. Mooi!
We zijn ook nog een paar nachten in Riga geweest, waar we o.a. een foto-expositie gezien hebben. Donderdag 7 mei heb ik ze weer naar het vliegveld gebracht.

Vorige week vrijdag 8 Mei, had ik een afscheidsfeestje van een goede vriend van mij die helaas wegens het geld eerder weg moest gaan. Het was natuurlijk wel een leuk afscheidsfeestje want we zijn met een aantal goede vrienden 's avonds gaan picknicken bij een meer waar we met z'n allen bij het vuur zaten.
Helaas had ik de volgende dag nog een afscheidsfeestje/verjaardagfeestje (was eigenlijk bedoeld dat het bij het laatste bleef), ook voor haar was de reden het gebrek aan geld. De gastorganisatie waar wij bij zijn heeft nl. geldproblemen en een deel van de vrijwilligers zijn door hun zendorganisatie teruggeroepen…

Maar terug naar het feestje. Om naar Jekabpils te komen was een hele reis, gelukkig deed ik het niet alleen en was ik samen met Orguiya (Frankrijk) en Filip (Macedonia:D). Eerst reisde ik samen met Filip van Sigulda naar Riga, van Riga naar Jekabpils. Het huisje lag aan het meer waar een sauna in het huis zat.nice!:D Natuurlijk heb ik er gebruik van gemaakt en heb elke keer om af te koelen gezwommen in het meer:). Zondag was een reisdag en vandaag heb ik lekker rustig aan gedaan en dingen gedaan die ik moest doen waaronder deze blog!:D hahaha

(vanaf 11 Mei) Deze week zal ik alleen naar de film gaan (lijkt me ook wel eens leuk:p), met vrienden naar de 'Open night for museum' in Riga gaan en waarschijnlijk zal ik nog wat doen met mijn gastfamilie. En een aantal dagen zal ik met Pauline besteden, zij gaat jammer genoeg aankomende vrijdag terug naar Frankrijk, haar project eindigt dan officieel.

xxxx- Maaike Metsje


  • 19 Mei 2009 - 19:20

    Rita En Geert:

    Hoi Maaike Metsje,
    We hebben geprobeerd je te traceren via de link maar jammer genoeg lukte dat niet. We hadden naar iets van LNT top tien gekeken maar je kwam niet in beeld. Houden we nog tegoed. Wel heel leuk. En ook even zo goed leuk om weer over je avonturen te lezen. Hoeveel vrijwiligers zijn er nu nog met wie je dingen kunt ondernemen?? Hebben de financiele perikelen van de gastorganisatie problemen voor jou ook nog gevolgen?
    nog veel plezier en lieve groetjes uit den haag

  • 19 Mei 2009 - 19:51

    Maaike Metsje Visser:

    moet wel. ik heb een groene t-shirt aan met een zwarte vest aan. Ik kom zelf voor als ongeveer 5 min is.
    Ik zat in de situatie dat er problemen waren met mij coordinator organisatie maar dat is sinds gister opgelost.
    De meeste vrijwilligers wie ik vaak zag zijn nu weg maar ik heb nog een Letse vriendin/ Letse lerares en Filip nog en nog andere vrijwilligers. De andere vrijwilligers zie ik niet zo vaak maar ik probeer met de gene die hier nog zijn een betere band te krijgen.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike Metsje

Ik ga naar het plaatsje, Sigulda, dat ligt ongeveer een uur van Riga. Ik ga daar werken in een dagcentrum met kinderen met een beperking. Mijn taken daar zij uitlopend. Ik ga mee helpen met een creatieve activiteiten, moet presenaties geven over typisch Nederlandse dingen, helpen met gymnastiek, in de zomer meehelpen met het organiseren van zomerkampen, meehelpen zoeken naar sponsers etc.

Actief sinds 16 Feb. 2008
Verslag gelezen: 364
Totaal aantal bezoekers 32857

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 31 Juli 2009

Vrijwilligerswerk doen in Letland

Landen bezocht: