Alweer een maand voorbij - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu Alweer een maand voorbij - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu

Alweer een maand voorbij

Door: Maaike Metsje

Blijf op de hoogte en volg Maaike Metsje

01 Februari 2009 | Letland, Sigulda

Vandaag woon ik sinds een maand hier in Letland.
De maand is snel voorbij gegaan en ergens lijkt het net of ik hier langer ben dan een maand, een wat apart gevoel in ieder geval.
Maar..

Ik probeer nu wat meer Lets te leren, helaas kom ik er niet elke dag aan toe omdat ik het elke dag steeds wat drukker heb of meer dingen uit vind wat ik allemaal kan gaan doen, zoals sporten.
In de afgelopen 2 weken ben ik al weer 4 keer naar de school gegaan waar ik in komende 6 maanden zal werken.
Mijn klas bestaat uit 4 kinderen met een lichte verstandelijke beperking. Ik heb nog niet kunnen lezen wat voor beperkingen de kinderen hebben maar ik hoop het snel te kunnen
lezen. Ik moet wel wat wennen aan hoe de juffen hier werken en de begeleidingsmethode die ze hier hebben Het is voor mijn gevoel nog losser en ze gebruiken in de klas geen pictoplaatjes. En omdat het de bedoeling is voor mijn vrijwilligerswerk dat ik ook een eigen project moet bedenken en uitvoeren zijn de pictoplaatjes naar voren gekomen.
ik heb het aan de juffen laten zien en ze vonden het een erg leuk idee. Het idee is dat we elke dag meer volgens picto's werken. Dat als we in de kring gaan zitten dat ze kunnen zien dat we in de kring gaan zitten en als we gaan eten dat ze aan het pictoplaatje kunnen zien dat we gaan eten.

Over het eten gesproken, tussen de middag gaan bijna alle klassen samen warm eten. Er zijn 2 kokkins die eten voor ons klaarmaken.

Verder...

Heb ik nog regelmatig denk momenten...ik probeer elke keer een oplossing te vinden waarom ik zoveel aan het denken ben en elke keer als ik het weer heb weet ik er steeds beter een oplossing voor te vinden.
Zoals naar muziek luisteren, er met m'n ouders goed over praten, met m'n vrienden hier goed erover praten, sporten ( Afgelopen woensdag heb ik nog een keer een les gevolgd en ik heb nu super veel spierpijn omdat de lerares door te veel mensen veel spieroefeningen heeft gedaan) en ik heb gister voor het eerst schilderles gevolgd. Het was erg leuk om dat te doen en de tijd vloog voorbij. Alleen kan ik helaas niet altijd daar naar toe gaan omdat ik nog naar een project moet gaan, dansles/danstherapie.
In de afgelopen maand heb ik regelmatig feestjes gehad, volgend weekend en het weekend daarop heb ik weer feestjes. Helaas is een van de feestjes een afscheidsfeestje van een aantal vrijwilligers. Erg jammer want ze zijn allebei super aardig. 2 van de 3 vrijwilligers ken ik, beide moeten terug naar Frankrijk gaan.

Dit weekend zal ik naar de enige andere Nederlandse vrijwilliger gaan. Ik heb er zin in maar ik vind het wel spannend en ik ben ook zenuwachtig want ik moet voor het eerst helemaal alleen reizen. En ik durf nog niet echt tegen vreemden Lets proberen te praten.

Wordt allemaal weer vervolgd.

Als laatste een mooi citaat uit mijn agenda:

'We willen allemaal gelukkig zijn, maar de meesten van ons verkeren in de verwarring over hoe dat te bereiken'.

Uitleg over het citaat komt later:D! Want de uitleg is nog beter.

  • 01 Februari 2009 - 15:07

    Jelly Deinum:

    Hallo Maaike Metsje,
    Vanmiddag even je foto's bekeken en berichten gelezen. Ja alweer een maand voorbij. Best wel pittig om na de feestdagen te vertrekken om te beginnen aan dit avontuur. Veel succes met alles! Hart. groeten van Jelly en Gerrit.

  • 01 Februari 2009 - 15:41

    Rita :

    Hoi Maaike Metsje
    leuk weer wat van je te horen. Het zal vast wel af en toe spannend zijn in zo'n hele andere omgeving. Je wordt er helemaal filosofisch van, merk ik. In deze fase is het denk goed om zoveel mogelijk te ondernemen en dan zie je wat er op je pad komt.Kom je nog wel eens een leuke knul tegen of zijn de mannen in die streken niet zo aantrekkelijk?? Het is maar een vraagje.. Het ga je goed en veel groeten.

  • 02 Februari 2009 - 13:45

    Maaike Metsje Visser:

    ja ik wordt er wel wat meer filosofisch van. Ik leer hier anders denken en leven.
    Hier heb ik nog geen knappe Letse mannen gezien die heb ik ook niet nodig. Ik vind de taal nu wat belangrijker hahaha:D

  • 02 Februari 2009 - 19:20

    Erik En Rini:

    Leuk he om vanmiddag echt met je te kunnen praten via Skype bij Niels en Tanja. Volgens ons begin je al aardig te wennen en meid met die taal komt het vast ook wel goed!!!
    xx
    Erik en Rini

  • 03 Februari 2009 - 18:31

    Geert:

    Ik ben twee uur geleden uit een sigaar die gevuld was met dertig mensen geklommen en zit inmiddels op m'n kamer in Pretoria. Leuk om weer wat te lezen over jouw reilen en zeilen in Letland. Volgens mij leid jij daar een heel druk leven met veel nieuwe aktiviteiten, veel nieuwe indrukken maar ook heel veel binnenvliegende maar ook weer wegvliegende kontakten. Dat lijkt me inderdaad niet altijd even gemakkelijk maar wel erg boeiend. Volgens mij neem jij alles veel te serieus. Nu dat doe ik niet altijd hoor. We werken hier de hele dag hard, zijn veel onderweg maar lachen ook veel met of zonder borrelje. Lieve MM het gaat je goed daar in den vreemde. Een zonnige groet uit ZA.

  • 03 Februari 2009 - 18:39

    Maaike Metsje Visser:

    Heey ome Geert!:D
    Helaas doe ik dat volgens mij wel... Ik probeer al om dat wat minder te doen. Ik voel me steeds beter:)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike Metsje

Ik ga naar het plaatsje, Sigulda, dat ligt ongeveer een uur van Riga. Ik ga daar werken in een dagcentrum met kinderen met een beperking. Mijn taken daar zij uitlopend. Ik ga mee helpen met een creatieve activiteiten, moet presenaties geven over typisch Nederlandse dingen, helpen met gymnastiek, in de zomer meehelpen met het organiseren van zomerkampen, meehelpen zoeken naar sponsers etc.

Actief sinds 16 Feb. 2008
Verslag gelezen: 154
Totaal aantal bezoekers 32860

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 31 Juli 2009

Vrijwilligerswerk doen in Letland

Landen bezocht: