Hallo allemaal!:D, - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu Hallo allemaal!:D, - Reisverslag uit Tallinn, Estland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu

Hallo allemaal!:D,

Door: Maaike Metsje

Blijf op de hoogte en volg Maaike Metsje

18 Februari 2009 | Estland, Tallinn

Even een berichtje van de afgelopen 4 dagen.

Afgelopen vrijdag heeft mijn tijdelijke mentor, Sabine, mij wat meer van Sigulda en de kleine dorpen om Sigulda heen laten zien. We hebben een kasteel in Turaida bezocht, wat nu een openluchtmuseum is geworden met beeldentuin, manege, smederij en badhuis. Voor we daar konden komen zijn we door het bos van Sigulda heen gelopen, hebben we gevaarlijke paden met sneeuw naar beneden moeten nemen en hebben we in de kabelkar gezeten.

Zaterdag had ik een afscheidsfeest van 3 vrijwilligers, waarvan ik helaas nu al afscheid moest nemen. Het reizen was dit keer erg lekker, ik kon met een aantal vrienden mee reizen in de auto wat erg mooi mee genomen was. Het feest was erg goed, ze hadden voor een aantal dagen een huis gehuurd waar een sauna bij zat. Er waren best wel veel vrijwilligers vanuit heel Letland gekomen. We hebben die avond lekker gegeten, gedronken en even goed gebruik gemaakt van de sauna.
De sauna was dan ook erg lekker, als we even moesten afkoelen gingen we naar buiten...waar allemaal sneeuw lag en het erg koud was. Ik heb zelf 1 keer in de sneeuw gelegen:d was erg koud en ik heb er niet lang in gelegen…
De volgende dag was het minder leuk, 1 vrijwilliger die vandaag, dinsdag naar huis gaat was ook wat emotioneel.
Ook zondag kon ik mee terug reizen. Onderweg waren ze het aan het praten over wat ze die dag zouden gaan doen. Ik was natuurlijk nieuwsgierig waar ze het over hadden en vroeg natuurlijk. Zo is het gebeurd dat ik mee kon gaan naar.......Tallinn, Estland.

Marta en Pauline, 2 vriendinnen van mij, hadden op internet gekeken waar mensen een slaapplek voor reizigers aanbieden.
Mensen kunnen dan laten zien hoe oud ze zijn, wat voor muziek ze leuk vinden, e.d. en dan kunnen reizigers erop reageren.
En de slaapplek is dan gratis, hangt er denk ik wel vanaf hoe lang je blijft. Maar de slaapplek die wij hadden was super, een gezellig en warm ingericht huis met leuke bewoners. We moesten ook onze naam en land opschrijven. Ik had later nog even gekeken en ik zag mensen uit Finland, Nederland, verschillende delen uit Afrika, Singapore etc.

De volgende dag zijn we lopend naar het oude gedeelte van Tallinn gegaan. Was de moeite waard om daar naar toe te gaan. De huizen waren met lichte tinten geverfd: lila, licht geel, licht blauw. Het deed mij denken aan de huizen die je ziet in de film van Pippi Langkous:d hhaahah echt waar! Zo zagen de huizen eruit. Tussen het wandelen door hebben we een Russische kerk bezocht, zijn we naar een markt geweest waar ze zelf gemaakte kleren, eten en drank verkopen. Veel verkopers waren verkleed als middeleeuwse mensen, zo leek het tenminste. En heb ik samen met Pauline en Helena hartige pannenkoeken gegeten. Was erggg lekker en ook nog goedkoop.
Op de terugweg naar Letland hebben we nog een waterval bezocht, Jagala. Was erg mooi om te zien; aan een kant was het bevroren en aan de andere kant kwam er water naar beneden dat alleen wel bruin was.

Kortom, een super leuk lang weekend:D


  • 18 Februari 2009 - 12:50

    Marjo:

    Hoi Maaike Metsje,
    Wat leuk om al je verslagen te lezen!. Wat maak je veel mee zeg, gelukkig ook veel gezellige dingen. Fantastisch dat je nu ook al in Talinn bent geweest. Lijkt mij een erg mooie stad. Ik vind het super stoer van je dat je je zo redt in je eentje! Dikke tût, marjo.

  • 18 Februari 2009 - 14:10

    Maaike Metsje Visser:

    Is een echte aanrader om naar Tallin toe te gaan, de oude gedeelte is super mooi en voor mij gevoel zijn ze daar meer internationaal dan in Letland. Maar ik heb Rga nog niet echt bekeken.

  • 18 Februari 2009 - 16:27

    Geert:

    Hoi Maaike Metsje, volgens mij ben jij een enorme bofkont. In Nederland geniet men bij gebrek aan iets anders van een regenbuitje en jij beleeft elke dag weer iets leuks. Het werk in Zuid Afrika zit er bijna op. Morgen vlieg ik terug naar Schiphol. Hee het allerbeste want wij gaan vanavond op zoek naar coctails, dit i.v.m mijn verjaardag. Doei en een dikke kus

  • 18 Februari 2009 - 20:07

    Maaike Metsje Visser:

    Is ome Geert vandaag of morgen (donderdag) jarig?:) Van harte gefeliciteerd met je verjaardag!:D Ik begin de laatste tijd wel meer te beseffen dat ik regelmatig een bofkont bent, zoals laatst in Talinn:)

  • 19 Februari 2009 - 19:12

    Mieke:

    Hé Maaike Metsje,

    Volgens mij heb je het nu wel naar je zin daar in Letland!
    Blijf genieten groetjes van ons vieren

  • 04 Maart 2009 - 17:48

    Jelly Deinum:

    Hoi Maaike Metsje,
    Op dit moment zit je met je moeder te msn-en geloof ik. Leuk om weer even over je belevenissen te lezen. Hier komen de krokusjes boven en daar.....nog steeds koud?

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike Metsje

Ik ga naar het plaatsje, Sigulda, dat ligt ongeveer een uur van Riga. Ik ga daar werken in een dagcentrum met kinderen met een beperking. Mijn taken daar zij uitlopend. Ik ga mee helpen met een creatieve activiteiten, moet presenaties geven over typisch Nederlandse dingen, helpen met gymnastiek, in de zomer meehelpen met het organiseren van zomerkampen, meehelpen zoeken naar sponsers etc.

Actief sinds 16 Feb. 2008
Verslag gelezen: 280
Totaal aantal bezoekers 32866

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 31 Juli 2009

Vrijwilligerswerk doen in Letland

Landen bezocht: