Sorry, sorry ....ik word er steeds makkelijker in - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu Sorry, sorry ....ik word er steeds makkelijker in - Reisverslag uit Sigulda, Letland van Maaike Metsje Visser - WaarBenJij.nu

Sorry, sorry ....ik word er steeds makkelijker in

Door: Maaike Metsje

Blijf op de hoogte en volg Maaike Metsje

03 April 2009 | Letland, Sigulda

Sorry, sorry ....ik word er steeds makkelijker in om het uit te stellen naar morgen en dan met een nieuwe blog te beginnen.

14 Maart had ik een feestje in Jurmala, wat aan de zee ligt. Eerst wilde ik niet mee gaan omdat ik geen zin had maar omdat een vriend van mij zei dat 'iedereen' er naar toe zou gaan, ben ik toch maar gegaan. Voordat ik naar het feestje ging heb ik nog met een Nederlandse jongen afgesproken die hier voor een paar maanden een studie doet. Was erg gezellig maar wel raar om iemand die je voor de 1e keer ziet in een ander land te ontmoeten. Het feestje...was wat saai...jammer genoeg. Grotendeels hadden we dit keer gezeten, wat gedronken en wat gegeten. En er waren helaas niet zoveel vrienden gekomen.
Maar wat wel erg leuk was, was het strand. We hebben de volgende morgen ook op het strand ontbeten. We hadden erg geluk dat het erg mooi weer was en hebben nog wilde zwanen van dichtbij kunnen zien. Een ruime week voordat Jurjen kwam was (wk13) de vriend van mijn huisgenoot op bezoek...:D Was erg leuk en gezellig alleen soms wat moeilijk als 3 mensen meerdere dagen bij elkaar in zo’n kleine ruimte zijn.

In de week dat Jurjen kwam was het kort. Ik heb uiteindelijk maar een aantal dagen hoeven te werken. Tja, ik heb in die week niet heel veel bijzonders gedaan.

En met Jurjen....was het echt super, de dagen vlogen voorbij. Ik was erg blij om 'm te zien. De dag voordat Jurjen kwam ben ik nog naar een Italiaanse film geweest. Een vriendin van mij en nog een andere jongen willen nu regelmatig een avond organiseren dat het een soort filmhuis is. Dit keer was het “La vita e bella” .

Maar..weer over Jurjen:d hahaha Toen ik op vliegveld aankwam (26/3) ben ik eerst even leuk bij de verkeerde aankomsthal gaan staan, gelukkig kwam ik op tijd aan voordat Jurjen met z'n koffer binnen kwam lopen. Het grappige wat Jurjen heeft meegemaakt op het vliegveld van Bremen was..dat hij z'n koffer moest openen en mijn grote pot met pindakaas niet mee mocht nemen:d hahaha
We hebben die dag als eerst Japans gegeten en Jurjen ging gelijk aan de slag met z'n Lets. De rest van de dag hebben we samen met Filip gedronken, gegeten, gepraat....
We zouden op het laatst bijna ergens gaan slapen waar een feestje was maar dat ging helaas niet door omdat ik pijn in m'n oor had gekregen sinds Jurjen was aangekomen...:s
en daarom liever in mijn eigen bedje wou gaan slapen.

De volgende dag (27/3) was het al wat beter en omdat Jurjen misschien naar Riga wil gaan om daar stage te lopen bij het Frisian House. heeft Jurjen meerdere afspraken gemaakt en een afspraak had hij gelijk dezelfde dag, maar dat was met een stagiaire.
Na die afspraak hebben we rondgelopen, ondertussen gepraat en voordat we terug gingen naar Sigulda hebben we nog lekker gegeten in Lido (een goedkoop restaurant waar veel grote gezinnen met z'n allen gaan eten) en nog wat boodschappen gedaan in een supermarkt zodat Jurjen de volgende dag Nederlands eten voor ons kon gaan maken.

(28/3) zaterdag zou mijn mentor, Sabine, ons wat rondleiden. Ze woont in Sigulda en dacht dat het wel leuk zou zijn, maar helaas regende het de hele tijd en hadden we haar uitgenodigd om bij ons langs te komen. Voordat we toch maar naar buiten gingen hebben we nog wat gedronken met een stroopwafel erbij:d
Voor Jurjen werd het nu extra leuk omdat hij toch nog kon oefenen met ...bowlen...want dat zijn we toen gaan doen. En hij heeft beide keren gewonnen…
Aan het eind van de middag heeft Jurjen bloemkool, met kaassausje, gehakt en een varkenslapje(.?) klaar gemaakt. En omdat Jurjen helemaal in z'n nopjes was met het eten maken had hij nog een voorgerechtje gemaakt. Helaas hadden we niet veel tijd om van Jurjen z'n kookkunst te kunnen genieten omdat we een bus moesten halen en zo in de Nationale Gauja Park konden slapen. 2 vrienden van mij hadden een seminar georganiseerd waarbij ze ons het park zou laten zien, zouden vertellen wat ze hier gedaan hadden etc.
We hebben die avond lekker worstjes warm gemaakt buiten boven een houtvuurtje en die nacht moeten slapen in een warme kamer op de houten vloer!:D

De volgende dag was het natuurlijk zomertijd, dus iedereen was nu extra moe. Na een kort ontbijt zijn we aan onze wandeltocht begonnen, veel foto's gemaakt van wilde dieren zoals beren, vossen enzo...:D
Ik denk dat we bij elkaar over de hele dag min. 6 uren hebben gewandeld incl natte sneeuw: glad:D > regelmatig viel iemand op z'n kont. En ook Jurjen ontkwam er niet aan:D Was wel grappig; 1 keer (hahahah.....aahumm) gleed Jurjen haast uit en had Jurjen de hoop gevestigd op een blad...na je kunt het al raden...blad knapt en nog steeds volle hoop, hoopte Jurjen dat misschien een ander blaadje hem beet kon houden en ook dat blaadje kon Jurjen niet houden...gelukkig viel Jurjen toen niet maar ik moest wel lachen!
Ook ik ben gevallen maar niet doordat het glad was maar doordat een hek mij en een Belgische vrijwilligster niet kon houden, we zakten erdoor. Het was pijnlijk want mijn knie ging dubbel. Was dan ook even schrikken, slikken en heel veel pijn.

Maar de pijn ging de volgende dag al snel weer over, maandag de hele dag gelopen. Heeft Jurjen nog een afspraak gehad met wat belangrijke mensen van de Frisian house, zijn we nog bij die 'erg aardige' Nederlandse ambassade langs gegaan.
Arme ik....:P denk ik dat ik eindelijk visite krijg.....maakt mijn gast afspraken in Riga.

Om nog over Jurjen z'n kookkunsten verder te praten. Heeft Jurjen zondag het eten wat we zaterdag niet konden opeten, warm gemaakt en heeft ie mij wat tips gegeven over hoe ik sommige kleine gerechten klaar kan maken (had hij van heit hoor:P)

Maandagavond heb ik afscheid van 'm genomen en kon hij bij een vriendin van mij, die door de weeks in Riga woont, blijven slapen.

En nu vandaag, 3 April moet ik zo naar mijn werk en ga ik vanavond met Laura (mijn huisgenoot) zwemmen en naar een sauna.
Ojaa en nog wat belangrijks..niet vergeten... morgen komen Wieke en Minke mijn kant op!!! Yeaah:D
Eind maart en april/mei zijn visite maanden voor mij:)

xxx- Maaike Metsje

PS: bedankt ome Erik, ome Mees, tante Renske, tante Rini voor de kaart uit Zanzibar, hij kwam deze maandag pas aan:D Leuke kaart:)



  • 12 April 2009 - 21:35

    Rini En Erik:

    Hoi Maaike Metsje, donderdagavond stond Jurjen opeens voor de deur, wat lijkt ie onwijs op Niels, we dachten echt dat hij op het raam tikte.....Jurjen vertelde over de leuke tijd met jou in Letland zodat ik gelijk dacht we moeten gauw weer eens op haar blog kijken. Fijn dat je het zo naar je zin hebt en dat je 2 vriendinnen er ook waren/zijn. Tjeetje die kaart heeft er lang over gedaan!!!Meissie veel liefs van o Erik en t Rini.

  • 13 April 2009 - 09:46

    Marjo:

    Hallo die Maaike Metsje, wat gezellig dat Jurjen bij je op bezoek was, straks je vriendinnen en dan Jan en Janet. Leuk om ze alles te laten zien, want het klinkt alsof je nu lekker op je plek bent daar! Groetjes van ons uit Sint Maarten.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Maaike Metsje

Ik ga naar het plaatsje, Sigulda, dat ligt ongeveer een uur van Riga. Ik ga daar werken in een dagcentrum met kinderen met een beperking. Mijn taken daar zij uitlopend. Ik ga mee helpen met een creatieve activiteiten, moet presenaties geven over typisch Nederlandse dingen, helpen met gymnastiek, in de zomer meehelpen met het organiseren van zomerkampen, meehelpen zoeken naar sponsers etc.

Actief sinds 16 Feb. 2008
Verslag gelezen: 190
Totaal aantal bezoekers 32911

Voorgaande reizen:

02 Januari 2009 - 31 Juli 2009

Vrijwilligerswerk doen in Letland

Landen bezocht: